Activiteiten

NEMO Research & Development

In NEMO wordt onderzoek gedaan naar ‘science leren’. Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam doen wetenschappelijk onderzoek naar bijvoorbeeld de interactie tussen ouder en kind. Ook testen medewerkers van NEMO samen met bezoekers ideeën uit voor nieuwe tentoonstellingen.

Programma

NEMO Research & Development

Samen je mening vormen

Hoe vorm jij je mening? En kijk je hierbij naar de mening van anderen? In dit experiment van de Universiteit van Amsterdam schat je in hoeveel dieren er op een plaatje staan. Doe je mee?

Data:
21 & 22 december 2024
28 & 29 december 2024
3 t/m 5 januari 2025
Tijd: 10.00 - 17.00 uur
Leeftijd: vanaf 6 jaar

NEMO professor

Maartje Raijmakers
Maartje Raijmakers

Hoe leren mensen op de beste manier over wetenschap en techniek? Dat is de onderzoeksvraag van prof. dr. Maartje Raijmakers van de Universiteit van Amsterdam. Als bijzonder hoogleraar cognitieve ontwikkelingspsychologie is zij verbonden aan NEMO Science Museum. 

Door wetenschappelijk onderzoek uit te voeren in NEMO, nieuwe activiteiten tijdens het ontwerpproces al uit te proberen met bezoekers (prototypen), theorie en praktijk actief met elkaar te verbinden, bouwen NEMO en UvA steeds meer kennis, inzicht en ervaring op over science leren. Deze kennis zetten we in om het aanbod van NEMO nog verrassender en leerzamer te maken en om de theorievorming over science leren in het algemeen verder te brengen. 

Science leren in NEMO

Als er geen onderzoek is in NEMO R&D, kan je toch zelf een onderzoek doen tijdens het bezoek.

Bezoekers leren samen

Door van elkaar af te kijken, door elkaar vragen te stellen of door elkaar te wijzen op wat je ziet gebeuren, kunnen bezoekers van elkaar leren.  Zo wordt het spelen en exploreren diepgaander. Er zijn verschillende manieren waarop je iemand kunt begeleiden.  Hieronder geven we er drie.

  1. Stel open vragen zoals “Wat zou er gebeuren als ……?”of “Waarom gaat die nou sneller …..?”
  2. Beschrijf wat er gebeurt bij de opstelling zoals “Bij deze ga je veel makkelijker omhoog”, “Ik zie nu veel meer vonken” of “De afbeelding is nu veel scherper”. 
  3. Moedig de ander enthousiast aan zoals “Zullen we het nog een keer doen?” of “Zullen we die opstelling ook eens uitproberen?”.

Onderzoeksresultaten

Hier vind je de resultaten van onderzoek dat we eerder hebben gedaan.