
Activiteiten
NEMO Research & Development
In NEMO wordt onderzoek gedaan naar ‘science leren’. Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam doen wetenschappelijk onderzoek naar bijvoorbeeld de interactie tussen ouder en kind. Ook testen medewerkers van NEMO samen met bezoekers ideeën uit voor nieuwe tentoonstellingen.
Programma

Wat wil jij weten over wetenschap?
NEMO wil de tentoonstelling Fenomena op de eerste verdieping. Daarom onderzoeken we wat onze bezoekers willen weten over de wetenschap. Denk jij mee over onze nieuwe tentoonstelling? Kom binnen en doe mee!
Wanneer: maandag 24, 15.00 - 17.00 uur en donderdag 27 februari, 11.30 - 13.30 uur
Voor wie: vanaf 8 jaar
Duur: 15 minuten

Hoe zeg jij iets met kleuren en plaatjes?
Groen is oversteken, rood is stoppen. Vaak weten we wat met kleuren en symbolen bedoeld wordt. Wat betekenen kleuren en plaatjes volgens jou? Dat onderzoeken wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam. Doe mee en ontwerp zelf veiligheidsvlaggen voor aan het strand.
Wanneer: Vrijdag 21 februari, 10.00 - 16.00 uur
Voor wie: vanaf 4 jaar (met begeleider)
Duur: 15 minuten
NEMO professor

Hoe leren mensen op de beste manier over wetenschap en techniek? Dat is de onderzoeksvraag van prof. dr. Maartje Raijmakers van de Universiteit van Amsterdam. Als bijzonder hoogleraar cognitieve ontwikkelingspsychologie is zij verbonden aan NEMO Science Museum.
Door wetenschappelijk onderzoek uit te voeren in NEMO, nieuwe activiteiten tijdens het ontwerpproces al uit te proberen met bezoekers (prototypen), theorie en praktijk actief met elkaar te verbinden, bouwen NEMO en UvA steeds meer kennis, inzicht en ervaring op over science leren. Deze kennis zetten we in om het aanbod van NEMO nog verrassender en leerzamer te maken en om de theorievorming over science leren in het algemeen verder te brengen.
Science leren in NEMO
Als er geen onderzoek is in NEMO R&D, kan je toch zelf een onderzoek doen tijdens het bezoek.
Bezoekers leren samen
Door van elkaar af te kijken, door elkaar vragen te stellen of door elkaar te wijzen op wat je ziet gebeuren, kunnen bezoekers van elkaar leren. Zo wordt het spelen en exploreren diepgaander. Er zijn verschillende manieren waarop je iemand kunt begeleiden. Hieronder geven we er drie.
- Stel open vragen zoals “Wat zou er gebeuren als ……?”of “Waarom gaat die nou sneller …..?”
- Beschrijf wat er gebeurt bij de opstelling zoals “Bij deze ga je veel makkelijker omhoog”, “Ik zie nu veel meer vonken” of “De afbeelding is nu veel scherper”.
- Moedig de ander enthousiast aan zoals “Zullen we het nog een keer doen?” of “Zullen we die opstelling ook eens uitproberen?”.
Onderzoeksresultaten
Hier vind je de resultaten van onderzoek dat we eerder hebben gedaan.


Getallen, gevoelens, gedachten
Welke associaties hebben kinderen en jongeren met rekenen en wiskunde?


Stimuleer onderzoekend spelen
Toepassen verbale begeleiding in de klas.


Een ledlampje maken
In hoeverre beïnvloeden open en gestructureerde opdrachten de leeropbrengst van kinderen.


Spelenderwijs leren over balans (krachtmoment)
Een onderzoek naar het structureren van speelmateriaal.


Kleuters aan zet
Kleuters aan zet in science centra, een voorstudie.


Test een geheugentest
Is deze werkgeheugentaak geschikt voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar?


Leren van feedback
Onderzoek naar hoe jonge kinderen leren van feedback.


Experimenteren met een onderzoeker
Begeleiding kinderen tijdens het experimenteren.