Activiteiten
NEMO Research & Development
In NEMO wordt onderzoek gedaan naar ‘science leren’. Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam doen wetenschappelijk onderzoek naar bijvoorbeeld de interactie tussen ouder en kind. Ook testen medewerkers van NEMO samen met bezoekers ideeën uit voor nieuwe tentoonstellingen.
Programma
Samen je mening vormen
Hoe vorm jij je mening? En kijk je hierbij naar de mening van anderen? In dit experiment van de Universiteit van Amsterdam schat je in hoeveel dieren er op een plaatje staan. Doe je mee?
Data:
21 & 22 december 2024
28 & 29 december 2024
3 t/m 5 januari 2025
Tijd: 10.00 - 17.00 uur
Leeftijd: vanaf 6 jaar
NEMO professor
Hoe leren mensen op de beste manier over wetenschap en techniek? Dat is de onderzoeksvraag van prof. dr. Maartje Raijmakers van de Universiteit van Amsterdam. Als bijzonder hoogleraar cognitieve ontwikkelingspsychologie is zij verbonden aan NEMO Science Museum.
Door wetenschappelijk onderzoek uit te voeren in NEMO, nieuwe activiteiten tijdens het ontwerpproces al uit te proberen met bezoekers (prototypen), theorie en praktijk actief met elkaar te verbinden, bouwen NEMO en UvA steeds meer kennis, inzicht en ervaring op over science leren. Deze kennis zetten we in om het aanbod van NEMO nog verrassender en leerzamer te maken en om de theorievorming over science leren in het algemeen verder te brengen.
Science leren in NEMO
Als er geen onderzoek is in NEMO R&D, kan je toch zelf een onderzoek doen tijdens het bezoek.
Bezoekers leren samen
Door van elkaar af te kijken, door elkaar vragen te stellen of door elkaar te wijzen op wat je ziet gebeuren, kunnen bezoekers van elkaar leren. Zo wordt het spelen en exploreren diepgaander. Er zijn verschillende manieren waarop je iemand kunt begeleiden. Hieronder geven we er drie.
- Stel open vragen zoals “Wat zou er gebeuren als ……?”of “Waarom gaat die nou sneller …..?”
- Beschrijf wat er gebeurt bij de opstelling zoals “Bij deze ga je veel makkelijker omhoog”, “Ik zie nu veel meer vonken” of “De afbeelding is nu veel scherper”.
- Moedig de ander enthousiast aan zoals “Zullen we het nog een keer doen?” of “Zullen we die opstelling ook eens uitproberen?”.
Onderzoeksresultaten
Hier vind je de resultaten van onderzoek dat we eerder hebben gedaan.
Getallen, gevoelens, gedachten
Welke associaties hebben kinderen en jongeren met rekenen en wiskunde?
Stimuleer onderzoekend spelen
Toepassen verbale begeleiding in de klas.
Een ledlampje maken
In hoeverre beïnvloeden open en gestructureerde opdrachten de leeropbrengst van kinderen.
Spelenderwijs leren over balans (krachtmoment)
Een onderzoek naar het structureren van speelmateriaal.
Kleuters aan zet
Kleuters aan zet in science centra, een voorstudie.
Test een geheugentest
Is deze werkgeheugentaak geschikt voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar?
Leren van feedback
Onderzoek naar hoe jonge kinderen leren van feedback.
Experimenteren met een onderzoeker
Begeleiding kinderen tijdens het experimenteren.