Persberichten

NEMO Kennislink helpt de snel veranderende wereld beter te begrijpen

NEMO Kennislink - het onafhankelijke journalistieke platform van NEMO Science Museum - presenteert nieuwe website

Amsterdam, 19 maart 2024 - Verder kijken dan je neus lang is, onderzoeken hoe het echt zit en goed op de hoogte zijn van de belangrijkste onderwerpen van vandaag en morgen. Daarvoor kon je altijd al terecht bij NEMO Kennislink. Daar hoort nu ook een nieuw jasje bij waarmee de inhoud nog beter tot zijn recht komt. De nieuwe website is ontwikkeld door branding en designstudio Lava en de migratie is begeleid door Crossphase.

Impressie van nieuwe vormgeving NEMO Kennislink

Constructieve journalistiek

Het nieuwe design volgt op inhoudelijke veranderingen van de afgelopen jaren, waarin samenhang van artikelen steeds belangrijker is geworden. In thema’s worden er, in de vorm van artikelen, quizzen, blogs, podcasts en events, onderwerpen van meerdere kanten benaderd en uitgediept. Dit is nodig omdat veel belangrijke onderwerpen, zoals klimaatverandering, toenemende digitalisering en biotechnologie, ingewikkeld zijn. Door deze onderwerpen diep en breed, en in verschillende vormen, uit te lichten zijn lezers beter op de hoogte.

In het nieuwe ontwerp scroll je horizontaal door de thema’s en ontdek je niet alleen uitgelichte artikelen maar ook gegroepeerde publicaties. Zo’n groepje kan bijvoorbeeld een serie artikelen zijn over één onderwerp. “Vaak zoeken we daarin naar oplossingen, bijvoorbeeld voor de woningcrisis of hoe je een verantwoord internet van de toekomst bouwt”, aldus Robert Visscher, hoofdredacteur NEMO Kennislink. “In het nieuwe design is deze samenhang duidelijk zichtbaar en krijg jij als lezer hopelijk de smaak te pakken, door meerdere stukken te lezen. Soms gaat een serie ook over een gedachte-experiment. Zo draait Heel Nederland Vegan om de vraag of we iedereen in ons land kunnen voeden als we alleen nog maar veganistisch eten.” 

Deze aanpak past bij de constructieve journalistiek van NEMO Kennislink: onafhankelijk, kritisch en actief op zoek naar oplossingsrichtingen. Een ander voorbeeld hiervan is de serie ‘Operatie Groene Zorg’. De zorg is een grote vervuiler in Nederland en is verantwoordelijk voor zo’n acht procent van de CO2-uitstoot. In de serie Operatie Groene Zorg gaat de redactie samen met wetenschappers op zoek naar oplossingen om dit te reduceren.

Artistieke weergave van de nieuwe labels op NEMO Kennislink - Beeld: Anton Lamberg

Een artistieke weergave van de nieuwe labels op NEMO Kennislink. Beeld: Anton Lamberg (Lava)

Nieuwsgierigheid

Naast thema’s en series is er meer ruimte voor speelsheid. Spelenderwijs leren en nieuwsgierigheid zijn twee belangrijke uitgangspunten van NEMO Science Museum die ook opduiken in het nieuwe ontwerp van de NEMO Kennislink website. Zo kunnen lezers zich laten verrassen door de ‘verras-me’ knop, een quiz spelen om kennis te testen, meedoen aan een poll en bevat de website een online podcastplayer. Allemaal met als doel om lezers uit te nodigen om de NEMO Kennislink site nog verder te verkennen en te ontdekken.

Speelsheid op de nieuwe website van NEMO Kennislink

Meer dan een website

NEMO Kennislink versterkt zijn aanwezigheid op diverse kanalen, met Facebook en Instagram als voornaamste media. Het platform introduceert een nieuwe vormgeving die perfect aansluit bij de journalistieke website. De gelaagde content-strategie wordt hier voortgezet, waarbij boeiende weetjes en alledaagse vragen lezers uitnodigen om verder te ontdekken op het digitale thuisfront.  

Met deze vernieuwingen bereidt NEMO Kennislink zich voor op de toekomst. Dit wordt gevierd met een crossmediale campagne waarin, op typisch NEMO-wijze, kennis en weetjes centraal staan. Frank Smolenaers, Strategy Director bij Lava: “Een nieuwe website is één ding, mensen daarheen krijgen is een tweede. We geloven in een naadloze ervaring tussen website en de verschillende kanalen van een merk. Ook in de lanceringscampagne wilden we de absolute kracht van NEMO Kennislink omarmen: het opwekken van nieuwsgierigheid. Dit doen we door het gebruik van quirky stellingen die uitnodigen meer te ontdekken, zoals 'Vroeger duurde een dag maar 17 uur' of 'Van gamen krijg je meer vrienden'.”

Over NEMO Science Museum

Bij NEMO dagen we iedereen, van jong tot oud, uit om te ontdekken hoe fascinerend en relevant wetenschap en technologie zijn. We laten zien hoe bijzonder alledaagse fenomenen zijn en brengen abstracte wetenschap op een toegankelijke manier. NEMO Kennislink is het journalistieke platform van NEMO Science Museum. Al ruim twintig jaar publiceert NEMO Kennislink journalistiek onafhankelijk over wetenschap, techniek en de samenleving. Samen met wetenschappers onderzoekt de redactie grote vragen uit de samenleving. In artikelen, thema’s, podcasts en events belicht NEMO Kennislink onderwerpen die ons leven beïnvloeden. De activiteiten van NEMO worden mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van OCW en partners die ons inhoudelijk of financieel steunen, zie: www.nemosciencemuseum.nl/partners. Persberichten en beeldmateriaal van NEMO zijn terug te vinden via: www.nemosciencemuseum.nl/pers.

Noot voor redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichter NEMO Science Museum Chrissy Minnema op 020 - 5313128 en pers@e-nemo.nl of hoofdredacteur NEMO Kennlislnk Robert Visscher op 06 - 24410809 en visscher@e-nemo.nl.

Meer weten over de de digitale strategie en ontwikkeling van de website? U kunt contact opnemen met Frank Smolenaers op 020 - 6222640 of frank@lava.nl

Downloaden beeldmateriaal