Lucht je hart over ouder worden in De Studio van NEMO

"Ik zou nu heel gelukkig kunnen sterven. Ik leef in mijn extra tijd.”

Amsterdam, 15 mei 2024
Hoe voel jij je als je weer een jaar ouder wordt? Denk je aan het leven voor je - of de jaren die al achter je liggen? Omarm je sterfelijkheid of zou je veroudering het liefst zo lang mogelijk uitstellen? In De Studio van NEMO kunnen bezoekers in media-installatie Channels hun hart luchten aan de hand van prikkelende stellingen. Ook kunnen ze de gedachten, gevoelens en bekentenissen van andere bezoekers bekijken. De stellingen sluiten aan op het thema van de tentoonstelling Living Looonger in de De Studio. Deze tentoonstelling laat de mogelijkheden en gevolgen zien van een langer leven en belicht een aantal belangrijke vragen rondom ouder worden, sterfelijk zijn en jong blijven.

Installatie Channels in De Studio van NEMO - Foto DigiDaan.jpg

Bezoeker doet bekentenis in de media-installatie Channels. Foto: DigiDaan

Neem de tijd

Laat de buitenwereld achter je en laat je gedachten de vrije loop. De installatie Channels nodigt met prikkelende stellingen uit om perspectieven te delen, zoals: 'Ik zou nu gelukkig kunnen sterven' of 'Ik voel me nog altijd kind'. De installatie bestaat uit drie kubussen waarin bezoekers plaats kunnen nemen, met elk een andere stelling. Binnen in de installatie word je als bezoeker gevraagd even stil te staan en je gedachten en gevoelens te verkennen. Vervolgens kun je je uitspreken over één van de stellingen. Of de opname vervolgens toegevoegd mag worden aan de collectie, en of deze gebruikt mag worden voor onderzoek, kan je daarna nog aangeven.

Channels in De Studio van NEMO - Foto DigiDaan.jpg

Verken gevoelens en gedachten over ouder worden in Channels. Foto: DigiDaan

Onderzoek door Meertens Instituut

De bijdragen van bezoekers worden onderdeel van een groeiende verzameling gedachten, ideeën en gevoelens. Het Meertens Instituut voor Nederlandse taal en cultuur onderzoekt het taalgebruik in deze bijdragen. Betrokken wetenschappers voor deze analyse zijn Prof.dr. Jos Swanenberg en stagiaire Anne Eleveld. Met deze analyse kan culturele betekenis worden gegeven aan de thema's die het publiek bezighouden en dat draagt bij aan ons begrip van de attitudes en sentimenten die mensen bij de onderwerpen van deze stellingen ervaren. Op NEMO Kennislink, het journalistieke platform van NEMO Science Museum, verschijnt een reeks artikelen over het onderzoek en over de uitkomsten.

Ontwerpers

“Channels nodigt uit tot introspectie en het verkennen van gedachten, terwijl het tegelijkertijd aanmoedigt om naar anderen te luisteren en vraagstukken vanuit een nieuw perspectief te bekijken. Gedachtes die in de objecten worden uitgesproken krijgen een permanente plek in de installatie. Bezoekers kunnen door deze groeiende collectie heen struinen en zo diverse standpunten en ideeën verkennen. Veel van ons hebben geen problemen met zenden, maar met aandacht naar een ander luisteren is vaak lastiger. Channels is een voortzetting van de succesvolle gelijknamige installatie van vorig jaar uit Project Morgen. De nieuwe installatie is zo ontworpen dat deze kan worden ingezet voor verschillende thematieken op verschillende locaties. Zo kan die wisselwerking tussen bezoekers onderling vaker tot stand komen.” vertellen ontwerpers Cas Slaats en Joris van Oers van Studio Krom, een ontwerpstudio die de mogelijkheden van nieuwe media en technologie verkent.

Studio Krom - Foto DigiDaan.jpg

Joris van Oers en Cas Slaats van Studio Krom voor hun installatie Channels. Foto: DigiDaan

Installatie Channels is tot en met 27 oktober 2024 te zien in De Studio van NEMO Science Museum.

Over De Studio

De Studio van NEMO is de extra locatie voor volwassenen op het Marineterrein in Amsterdam. Het is een proeftuin om te experimenteren met nieuwe programma- en interactievormen. NEMO wil een brede doelgroep volwassenen betrekken bij maatschappelijke uitdagingen gerelateerd aan wetenschap en technologie. De tentoonstelling Living Looonger is tot en met 5 januari 2025 te zien. Meer informatie: nemosciencemuseum.nl/destudio.

Noot voor redactie

Beeldmateriaal mag gebruikt worden in publicaties met vermelding van fotograaf DigiDaan. Voor meer informatie en interview verzoeken neem contact op met persvoorlichter NEMO Science Museum Chrissy Minnema: pers@e-nemo.nl of bel 020 - 53 13 128.

Downloaden beeldmateriaal