NEMO

Samenwerkingen en projecten

NEMO is een ervaren projectpartner met een breed scala aan projecten op het gebied van onderwijseducatie en -communicatie. Tot onze partners uit voormalige en huidige samenwerkingsverbanden tellen wij onder andere universiteiten, scholen, andere science centers en musea, onderzoeksorganisaties, het bedrijfsleven en de Europese Unie. We nemen deel aan projecten gericht op wetenschapseducatie of het bevorderen van expertise op specifieke vlakken zoals inclusiviteit en talentontwikkeling op het gebied van W&T. Met andere projecten wordt internationale publieke betrokkenheid bij wetenschap, technologie en innovatie aangemoedigd.

Lopende projecten

Math4Sustainability

Samen met Europese partners ontwikkelt NEMO activiteiten over duurzaamheid en wiskunde​ in het Erasmusplus-project Math4Sustainability. Het project richt zich op leerlingen en docenten binnen het voortgezet onderwijs. In dit project worden vanuit het thema duurzaamheid activiteiten, wiskundige puzzels en maatschappelijke, sociale en wetenschappelijke dilemma’s ontwikkeld. Kijk voor meer informatie op: informatie www.math4sustainability.eu.

TinkerLib

Bij het project TinkerLib zet NEMO zich samen andere Europese organisaties in om van informele leerorganisaties (zoals bibliotheken, science centra en musea) nog flexibelere, inclusievere en innovatievere leerplekken te maken door van elkaar en van verschillende onderwijsgebieden te leren.

In Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Nederland en Servië werkt per land een organisatie uit ‘de wereld van woorden’ samen met een organisatie uit ‘de wereld van de wetenschappen’ in een regionale hub. De vijf TinkerLib-hubs werken ook samen in het ontwikkelen van activiteiten, trainingen en tools met als doel underserved adults te bereiken.

In de Nederlandse hub richt NEMO zich samen met de OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam) op ouderen uit sociaal-economisch zwakke buurten. Met als doel eenzaamheid te verminderen en sociale interactie te bevorderen, gebruikmakend van de tinkermethodologie. Het hoofddoel van TinkerLib is de kennis en expertise van educatoren op het gebied van de tinkerdidactiek te gebruiken, te vergroten en te verdiepen. Lees hier meer op de website van het project.

Planet Change

In het project Planet Change richt NEMO zich samen met internationale partners op mbo-studenten. Zij worden aangemoedigd om voorvechters te zijn van verandering en zich in te zetten voor de uitdagingen op het gebied van milieu en klimaatverandering. In de onderwijs-activiteiten van Planet Change leren ze over duurzaamheid en oefenen ze 21ste-eeuwse vaardigheden als zelfsturend leren, effectief communiceren, nieuwsgierigheid en probleemoplossend vermogen. De onderwijs-activiteiten staan in het teken van ruimtevaart.
De observatie van onze aarde en veranderingen daarin, zijn mogelijk door de ruimtevaart. Om ruimtevaart mogelijk te maken is een breed palet van expertises nodig, waaronder technisch en praktisch geschoolde mannen én vrouwen. Door Planet Change ontdekken mbo-studenten baankansen in de ruimtevaartsector. Dit project ontvangt cofinanciering van Erasmus+. Lees hier meer op de website van het project.

CanSat testdag 2023 DigiDaan.jpg

Lil’Scientist 

Kinderen zijn nieuwsgierig, vormen ideeën over hoe de wereld werkt, verzamelen informatie en komen zo weer op nieuwe ideeën. Toch denken veel kinderen dat wetenschap niet voor hen is weggelegd. Met behulp van Lil’Scientist - een samenwerking tussen De Jonge Akademie (DJA), stichting IMC Weekendschool, het Citizen Science Lab Leiden, Brein in Beeld, Pieter Hulst, New Scientist en NEMO Science Museum - willen we dit veranderen en hen op unieke wijze betrekken bij wetenschap. We ontwikkelen workshops waarmee kinderen uit heel Nederland als mede-wetenschappers onderzoek kunnen doen in diverse onderzoeksgebieden zoals taalkunde, biologie en filosofie. Het doel is kinderen te interesseren voor onderzoek doen, een breder beeld te geven van wat wetenschap is en hun zelfvertrouwen te vergroten. Na ontwikkeling in co-creatie met leerlingen en docenten van IMC Weekendschool, komen de workshops in 2023-2024 beschikbaar voor alle basisscholen als een praktische, innovatieve en duurzame invulling voor het vak Wetenschap. Binnen het project doen we zelf ook onderzoek, onder andere naar de interesse van kinderen in wetenschap. Kijk voor meer over informatie op de website van Lil’Scientist: kidlab.nl/project/lilscientist/

Leerling Zeepbellen - DigiDaan.jpg

Multi-STEM

Multi-STEM (Multi lingual voices in STEM education) is een onderzoeksproject. Het doel is om het makkelijker te maken voor meertalige kinderen om mee te doen met rekenen, wetenschap en techniekonderwijs. NEMO Science museum is partner in het deelproject wetenschapsmusea, samen met musea Teylers Museum en Museon-Omniversum. In het project proberen we te ontdekken hoe kinderen en hun families, die thuis andere talen spreken dan Nederlands en Engels, tijdens hun bezoek aan NEMO hun thuistaal in kunnen zetten. Meer informatie over dit project vind je hier

SENSEE

Het Europese project SENSEE richt zich op kinderen (6-12 jaar) met minder kansen om hun talenten te ontdekken en ontplooien. De projectpartners uit Noorwegen, Slovenië, Cyprus en Nederland ontwikkelen W&T-activiteiten voor hen. Daarin kunnen de kinderen oefenen met vaardigheden als kritisch denken, problemen oplossen, omgaan met teleurstelling, veerkracht, samenwerken en analytisch denken. Deze vaardigheden helpen hen in de toekomst om te ondernemen en bereiden hen voor op de uitdagingen van de 21e eeuw. De activiteiten worden getest op school en daarna via een training en handboek beschikbaar gesteld aan scholen en educatoren in informele leeromgevingen, zoals musea, buurthuizen en bibliotheken. Het SENSEE project valt onder het Erasmus+ programma. Erasmus+ is het EU-programma voor onderwijs, opleiding, jeugd en sport in Europa. Lees meer.

Mokum Maakcoalitie

In de Mokum Maakcoalitie zetten 12 Amsterdamse organisaties zich gezamenlijk in voor structureel maakonderwijs in de stad. Samen willen we rijke leeromgevingen creëren waar jonge Amsterdammers hun creatieve, sociale, culturele, digitale en techn(olog)ische talenten kunnen ontwikkelen. De partners zijn: Lekkersamenklooien, Maakplaats 021 (OBA), de Waag, Pakhuis de Zwijger, Hogeschool van Amsterdam. Cinekid, The Beach, Designathon Works, NewTechKids, Next Nature Network en de W&T kennismakelaars van de Gemeente Amsterdam.

WATER-MINING

Het hoofddoel van het WATER-MINING-project is om bij te dragen aan de implementatie van de Europese Kaderrichtlijn Water en het Actieplan voor de Circulaire Economie door het steunen en goedkeuren van innovatieve oplossingen op het gebied van waterbronbeheer. Voor het project zijn een aantal innovatieve technologieën geselecteerd die met succes de proof of concept-fase hebben doorlopen als deel van eerdere EU-projecten. Deze casestudies worden eerst in vijf EU-landen geïmplementeerd waar eerder al succesvol stappen zijn gezet op technologisch en maatschappelijk gebied. NEMO werkt samen met Ecsite, Parque de las Ciencias en SciCo aan een programma om de betrokkenheid van burgers bij het waterbeheer in Europa te vergroten. Het WATER-MINING-project wil burgers bewust maken van het concept van circulaire watersystemen en de maatschappelijke voordelen die een gesloten waterkringloop met zich meebrengt. Het project doet dit onder andere door op innovatieve manieren het gesprek met burgers aan te gaan; een modulaire tentoonstelling ontwikkeld door NEMO is hier een goed voorbeeld van. Ga naar de website van Water-Mining om meer te weten te komen over dit project.

Afgeronde projecten

Bekijk de afgeronde projecten.