- Materiaal
- Activiteiten voor in de klas
- Doelgroep
- groep 1-8
Lesmateriaal voor op school
Kunst, Cultuur en Wetenschap
In deze lesactiviteiten komen kunst, cultuur, wetenschap, technologie en creativiteit samen. Ze stimuleren artistiek vermogen, creatieve vaardigheden, het vermogen om te reflecteren en kritisch te kijken bij leerlingen op de basisschool. De activiteiten zijn gecreëerd in samenwerking met het onderwijs en met experts op het gebied van kunst, wetenschap en technologie. Meer over de initatiefnemers lees je hier.
Activiteiten
De natuur in beweging
Voor: groep 7 en 8
In deze activiteit kijken de leerlingen naar de natuur om hen heen en proberen zij die vast te leggen in een kunstwerk. Maar wanneer is iets natuur? Hoe kun je de natuur zelf vastleggen en hoe gebeurt dit nu al in de mediakunst? De leerlingen gaan een eeuwenoude techniek gebruiken om bewegende plaatjes te maken, een soort analoge gifjes.
De bellenblaasmachine
Voor: groep 7 en 8
Bellenblazen is heel gemakkelijk, maar is het ook nog zo gemakkelijk als je je mond en handen niet mag gebruiken? In twee lessen gaan leerlingen dat ontdekken door een bellenblaasmachine te maken. Dat is een machine die (bijna) op zichzelf bellen kan blazen. Daarbij is er maar één belangrijke spelregel: ze mogen niet zelf blazen om de bel te maken. Er zijn twee lessen, zodat er voldoende tijd voor is en er een mogelijkheid is om extra materiaal mee te nemen voor de tweede les.
Verstuur een boodschap
Voor: groep 7 en 8
Deze activiteit gaat over het overbrengen van een boodschap. Eerst maken de leerlingen kennis met non-verbale communicatie door zelf gebaren te verzinnen bij woorden. Daarna maken ze een kunstwerk die een boodschap overbrengt. Dat kan van alles zijn, en mag zo kort of lang zijn als ze zelf willen. Hier experimenteren de leerlingen verschillende manieren om dat te doen en met materialen als satéstokjes, karton, papier enzovoort.
Gelukkig toeval
Voor: groep 1 t/m 8
Hoe ontstaan uitvindingen? Kun je zelf een uitvinder zijn? In dit schoolproject leren en ervaren leerlingen in drie lessen hoe het proces van een uitvinder in elkaar zit en gaan ze ook zelf uitvinden. Ze maken een verhalend mediakunstwerk over hun uitvinding en exposeren het als het klaar is. Voor dit project is ook een verdiepingslespakket beschikbaar. Daarmee verdiepen leerlingen zich in het proces van uitvinden.
Spelen met code
Voor: groep 7 en 8
In deze les leren scholieren om een micro:bit te programmeren. Een micro:bit is een klein computertje met een display van 5 x 5 ledlampjes, waarop je teksten en icoontjes kunt programmeren. Ze gebruiken hun nieuwe skills om een kunstwerk te maken en via de micro:bit een emotie of boodschap over te brengen op een medeleerling.
Maak een lichtschildering
Voor: groep 5-8 (8-12 jaar)
In deze activiteit maken leerlingen in tweetallen een schildering met licht. De leerlingen experimenteren eerst met de verschillende materialen, een camera en een telefoon- of webapp om te ontdekken wat er allemaal kan. Daarna maken ze een ontwerp voor hun lichtschildering en voeren deze uit.
Een kleurrijke plek waar ik me prettig voel
Voor: groep 5-8 (8-12 jaar)
De nadruk in de activiteit ‘Een kleurrijke plek waar ik mij prettig voel’ ligt op kleurgebruik in de kunst en op wat kleur doet met beleving. De leerlingen ontwerpen kunstwerken waaruit blijkt wat voor hen een prettige plek is.