Gespecialiseerd onderwijs

Workshop Zeepbellen

Wat gaan de leerlingen doen?

De leerlingen gaan na een korte introductie zelf experimenteren met zeepbellen. Ze onderzoeken onder andere of een zeepbel altijd rond is, of ze een bel in een bel kunnen blazen en of ze in een bel kunnen prikken zonder dat deze kapot gaat. Alle leerlingen doen dit individueel. Er wordt klassikaal afgesloten met inspirerende zeepbellenfilmpjes.

Wat wordt verwacht van de leerlingen?

Didactisch niveau

Vanaf groep 3. In het regulier onderwijs is deze workshop voor groep 3-4.

Samenwerken

De leerlingen werken individueel aan een tafel met 4 werkplekken.

Lezen en schrijven

De leerlingen hoeven in deze workshop niet te lezen en schrijven. De geschreven opdrachten zijn ook geïllustreerd. 

Motoriek

De leerlingen blazen zelf bellen door een dun rietje en werken met bakjes zeepsop die in een houder staan. Ze gaan ook met hun handen in het zeepsop bij het experimenteren, dus knoeien hoort erbij. De tafels zijn beschermd met een lekrand dus als er iets omvalt, is dat niet erg. De rietjes hebben een kleine doorsnede en zijn van riet. Als je er te hard in knijpt, breken ze.

Concentratie en aandacht

De workshop duurt maximaal 30 minuten.

  • Start (5 min.): luisteren naar een uitleg zonder de materialen op tafel aan te raken.
  • Midden (20 min.): experimenteren met zeepbellen met de materialen op tafel.
  • Afsluiting (5min.): luisteren naar een klassikale afsluiting.

Flexibiliteit

Soms lukt iets niet in één keer. Sommige kinderen blazen te hard of te zacht door het rietje om een bel te maken. Dat is even oefenen. Soms lukt het bij de buren beter, dat kan altijd. Gewoon nog een keertje proberen. Uiteindelijk lukt het iedereen.

MF38973.jpg

Wat is de rol van de begeleiders?

Klassenmanagement

De begeleiders vanuit school kennen de leerlingen het beste. Ze worden gevraagd op het gedrag van de leerlingen te letten en in te grijpen bij verstoringen van de workshop. De workshopgever is er voor de structuur, de algemene instructie, de inhoud van de workshop en de technische tips.

Voorbereiding

Maak vooraf groepjes. Er zijn 4 tafels met 4 werkplekken.

Begeleiding

Probeer de leerlingen zelf tot oplossingen te laten komen en zit op je handen. Stel vragen en geef inspiratie door bijvoorbeeld te beschrijven wat je ziet als je naar de zeepbellen kijkt.

MF34317.jpg

Voorbereidingsles

Ter voorbereiding kan je in de klas alvast deze voorbereidingsles waarin leerlingen experimenteren met een spiegel.

Leerkrachtenhandleiding 

In de leerkrachtenhandleiding voor primair onderwijs lees je extra informatie over deze workshop.