Gespecialiseerd onderwijs

Workshop Proefjes

Wat gaan de leerlingen doen?

De leerlingen krijgen in ons laboratorium een labjas, veiligheidsbril en hoofdtelefoon om aan te trekken en op te zetten. De workshop start met een korte uitleg door de publieksbegeleider van NEMO via de hoofdtelefoon. Vervolgens doen de leerlingen in tweetallen een proefje aan de hand van een stappenplan dat ze zelf lezen. Ze vullen een werkblad in met hun voorspelling, resultaten en conclusie. Als ze klaar zijn ruimen ze de materialen op. Aan het einde wordt via de hoofdtelefoon klassikaal besproken hoe onderzoek in een lab werkt.

MF37986.jpg

Wat wordt verwacht van de leerlingen?

Didactisch niveau

Vanaf groep 7. In het regulier onderwijs geven we deze workshop aan groep 7-8.

Samenwerken

Leerlingen doen de proef in tweetallen.  Als samenwerken lastig is, kunnen een aantal leerlingen alleen werken. Dit geldt niet voor allemaal i.v.m. beperkte ruimte in het lab.

Lezen en schrijven

 De leerlingen kunnen de 10 stappen uit de proefbeschrijving op niveau A2 (vergelijkbaar met 1F) lezen en uitvoeren. De voorspelling, resultaten en conclusie schrijven ze op een werkblad. Bekijk de beschrijving en het werkblad.

Motoriek

Leerlingen gebruiken een pipet, bekerglas, maatcilinder en vloeistof en poeder gedoseerd in potjes. Knoeien is niet erg. Er is 1 tafel met 8 werkplekken die in hoogte verstelbaar is voor leerlingen in een rolstoel. De andere werkplekken zijn op aanrechthoogte met hoge krukken.

Concentratie en aandacht

De workshop duurt maximaal 45 minuten.

  • Start: luisteren naar een klassikale inleiding via een hoofdtelefoon (5 min.)
  • Midden: in tweetallen samen stap voor stap een proefje uitvoeren. De gebruikte materialen opruimen.(20-30 min.)
  • Afsluiting: luisteren naar de klassikale afsluiting via de hoofdtelefoon  (5 min.)

Flexibiliteit

Soms bestaat een proefje uit veel stappen en duurt het wat langer voor het effect van de proef duidelijk is. Soms weet een leerling niet precies of een proef is gelukt. Soms lukt het experiment niet, maar bij een ander tweetal wel. Dit hoort bij onderzoek doen in een lab.

MF38306.jpg

Wat is de rol van de begeleiders?

Klassenmanagement

De begeleiders vanuit school kennen de leerlingen het beste. Ze worden gevraagd op het gedrag van de leerlingen te letten en in te grijpen bij verstoringen van de workshop. De workshopgever is er voor de structuur, de algemene instructie, de inhoud van de proefjes.

Groepjes maken

Maak vooraf op school tweetallen. De workshop is geschikt voor maximaal 16 leerlingen, verdeeld over 8 werkplekken.

Begeleiding

2 begeleiders houden het overzicht over één tafel met 4 tweetallen. Iedere tafel doet een andere proef. Begeleiders kunnen helpen met het lezen van de stappen en het uitleggen wat leerlingen moeten doen. Ze behouden het overzicht over de hele tafel en zorgen dat alle tweetallen aan de slag kunnen. De leerlingen doen zelf de proef en werken met de materialen. De workshopgever van NEMO zorgt voor de uitvoering van de workshop.

MF37676.jpg

Voorbereidingsles

Ter voorbereiding kan je in de klas alvast de voorbereidingsles waarin leerlingen ontdekken hoe ze zelf een onderzoek kunnen opzetten. Ze kunnen kiezen uit 5 verschillende onderzoeksvragen. 

Leerkrachtenhandleiding

In de leerkrachtenhandleiding voor primair onderwijs lees je extra informatie over deze workshop.