Gespecialiseerd onderwijs

Workshop Ontwerpen

Wat gaan de leerlingen doen?

De leerlingen gaan in groepjes het volgende probleem oplossen: NEMO wil glaswerk van de ene kant van het museum naar de andere brengen zonder bezoekers in de weg te lopen. In deze workshop betekent dit dat ze een oplossing bedenken en vervolgens een ontwerp maken om een bakje glaswerk van de ene kant van de tafel naar de andere te brengen zonder het aan te raken. Vervolgens gaan ze dit bouwen met de beschikbare materialen en testen. Aan het einde van de les laten ze elkaar het ontwerp zien. Daarna ruimen de leerlingen de gebruikte materialen op. 

mf31722.jpg

Wat wordt verwacht van de leerlingen?

Didactisch niveau

Vanaf groep 5. In het regulier onderwijs geven we deze workshop van groep 5 t/m onderbouw vmbo-tl/havo/vwo.

Samenwerken

De leerlingen werken samen in groepjes van 2-3 leerlingen. Als samenwerken lastig is, kunnen we de groepjes kleiner maken. Er is plek voor maximaal 8 groepjes.

Lezen en schrijven

De leerlingen maken samen een ontwerptekening van hun idee. Verder hoeven ze niet te lezen of te schrijven.

Motoriek

Ze verzamelen het materiaal van de materiaaltafels en bouwen aan tafel aan de oplossing. Ze kunnen hierbij onder andere touwtjes knopen, klemmen gebruiken, tie-wraps dichtmaken en blokken stapelen.

Concentratie en aandacht

De workshop duurt maximaal 45 minuten.

  • Introductie: luisteren naar de inleiding met een PowerPoint-presentatie over de ontwerpcyclus, het probleem en de materialen (5 min.)
  • Klassikaal brainstormen over hoe je dingen kunt verplaatsen (3 min.)
  • Ontwerptekening maken met het groepje (5 min.)
  • Bouwen en testen in het groepje (20 min.)
  • Definitief maken en met glas proberen (5 min.)
  • Opruimen (5 min.)
  • Afsluiting: luisteren naar de afsluiting (5 min.)

Flexibiliteit

Soms werkt een idee niet in één keer en moeten een leerling een paar keer testen en verbeteren voordat iets werkt. Vaak lijkt het uiteindelijke ontwerp niet op je ontwerptekening. Soms lukt het niet om iets succesvols te bouwen, maar hebben de kinderen wel veel geleerd over wat niet werkt. Soms lukt het bij jou niet, maar bij anderen wel. Afkijken mag, ontwerpers doen overal inspiratie op. Al deze frustratie en successen horen bij ontwerpend leren. Als iets niet lukt, dan kan je een andere oplossing bedenken en zo toch volhouden. Er is niet één goede oplossing. Mocht het toch te lastig zijn om zelf een systeem te bedenken, dan hebben we ‘hulpkaartjes’ met een afbeelding van een voorbeeld.

mf31726.jpg

Wat is de rol van de begeleiders?


Klassenmanagement

De begeleiders vanuit school kennen de leerlingen het beste. Ze worden gevraagd op het gedrag van de leerlingen te letten en in te grijpen bij verstoringen van de workshop. De workshopgever is er voor de structuur, de algemene instructie, de inhoud van de workshop en de technische tips.

Groepjes maken

Maak van tevoren 2 tot 4-tallen.  De workshop is geschikt voor maximaal 16 leerlingen. Er zijn in totaal 8 werkplekken.

Begeleiden

Probeer de leerlingen zelf tot oplossingen te laten komen en zit op je handen. Stel vragen, geef inspiratie en help mislukking te ervaren.

mf31719.jpg

Voorbereidingsles

Ter voorbereiding kan je in de klas, afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen, alvast de voorbereidingsles voor primair onderwijs of de les voor voorgezet onderwijs doen waarin leerlingen leren wat ontwerpen eigenlijk is.

Leerkrachtenhandleiding

In  of  lees je extra informatie over deze workshop. Gebruik de handleiding die het beste aansluit bij jouw leerlingen.