Gespecialiseerd onderwijs

Workshop Maak je eigen lichtbaan

Wat gaan de leerlingen doen?

De leerlingen gaan bouwen en onderzoeken met licht. Ze krijgen per tweetal een zaklampje en de opdracht materialen te verzamelen en daarmee een lichtbaan te maken. Verder zijn er geen eisen aan het eindresultaat, het proces van de leerlingen staat centraal. Ze onderzoeken en proberen, in het tempo en binnen de grenzen van wat ze zelf willen met de materialen en apparaten.  Er zijn onder andere prisma’s, discoballen, apparaten met lichtsensor en motor, gekleurde perspex staven, spiegels en vergrootglazen. Aan het einde van de workshop heeft iedereen een lichtbaan gebouwd en ondertussen geëxperimenteerd met natuurkundige fenomenen als breking, diffusie en reflectie. Om de lichtbanen goed tot hun recht te laten komen, is tijdens het bouwen het licht uit of gedimd. 

Wat wordt verwacht van de leerlingen?

Didactisch niveau

Vanaf groep 5. In het regulier onderwijs geven we deze workshop aan groep 5 t/m bovenbouw vmbo-tl/havo/vwo.

Samenwerken

De leerlingen werken samen in groepjes van 2. Als het lastig is om samen te werken kunnen leerlingen een lichtbaan bouwen.

Bijzonderheden

Het licht staat tijdens het bouwen en testen uit of is gedimd. Zo kun je de lichtbanen goed zien. Sommige voorwerpen zijn van glas en kunnen breken.

Lezen en schrijven

De leerlingen hoeven in deze workshop niet te lezen en schrijven. 

Concentratie en aandacht

De workshop duurt maximaal 45 minuten.

  • Luisteren naar de inleiding en introductie van de materialen (10 min.)
  • Bouwen aan de lichtbanen in tweetallen in het donker (20 min.)
  • Afsluiten en bespreken klassikaal (10 min.)
  • Opruimen en afsluiten (5 min.)

Flexibiliteit

Soms werkt een idee niet in één keer en moet een leerling een paar keer testen en verbeteren voordat iets werkt. Soms lukt het bij het ene groepje niet, maar bij andere groepjes wel. Afkijken mag, ontwerpers doen overal inspiratie op. Al deze frustratie en succes horen bij en dingen maken. Als iets niet lukt, moedigen we aan om vol te houden en een andere oplossing te bedenken. Er is niet één goede oplossing, het gaat om het uitproberen van eigen ideeën.

mf30288.jpg

Wat is de rol van de begeleiders?

Klassenmanagement

De begeleiders vanuit school kennen de leerlingen het beste. Ze worden gevraagd op het gedrag van de leerlingen te letten en in te grijpen bij verstoringen van de workshop. De workshopgever is er voor de structuur, de algemene instructie, de inhoud van de workshop en de technische tips.

Groepen maken

Maak van tevoren tweetallen.  De workshop is geschikt voor maximaal 16 leerlingen.

Begeleiden groepen

Probeer de leerlingen zelf tot oplossingen te laten komen en zit op je handen. Stel vragen, geef inspiratie en help mislukking te ervaren.

mf23206.jpg

Leerkrachten- en docentenhandleiding

In de leerkrachtenhandleiding voor primair onderwijs of de docentenhandleiding voor voortgezet onderwijs lees je extra informatie over deze workshop. Gebruik de handleiding die het beste aansluit bij jouw leerlingen.